מערך לוגיסטי בריא – כחוליה החזקה בשרשרת

מערך לוגיסטי בריא - כחוליה החזקה בשרשרת

תוכן עניינים

מאת: משה שלו, כתב ראשי שרשרת האספקה

לאחרונה יותר פורומים מקצועיים דנים במשקל הרב של מערכי הלוגיסטיקה להבטחת "בריאות" שרשרת האספקה.
הפורומים הללו מציינים כי כל חוליה היא בעלת חשיבות זהה בשרשרת האספקה והצלחת השרשרת מותנית בשילוב בין החוליות ובאינטגרציה ביניהן. ארגון המידע ושיתופו עם כל החוליות בארגון, יאפשר לכל חוליה לקבל תמונה רחבה ולהגיב באופן יעיל ומהיר בשוק דינאמי ומשתנה.
מרכזים לוגיסטיים נושקים באופן ישיר לשתי החוליות האחרונות בשרשרת האספקה – אחסון והפצה ותובלה.
תכנון של מרכז לוגיסטי הנו פרויקט מורכב הדורש ידע, ניסיון והיכרות נרחבים עם מגוון הטכנולוגיות והתחומים השונים בהם ניתן להביא להתייעלות. יכולת למידה נכונה של הארגון ושל המוצרים שהוא מוכר, הבנה מעמיקה בתחום ולמידה של פרויקטים מקבילים בחברות דומות, הם בעלי ערך מוסף גבוה.

הקמת מרכז לוגיסטי

כשחושבים על הקמת מרכז לוגיסטי, כדאי להתייחס למספר נקודות:

מספר האתרים

מספר האתרים שאנו מעוניינים להקים אינו עניין של מה בכך. התשובה הרווחת "אתר אחד עדיף" לא תמיד היא התשובה הנכונה. בדיקה של פריסת הלקוחות יחד עם אסטרטגיית ההפצה שהארגון נוקט, יכולה להוביל למסקנה כי השימוש בשני אתרים, ראשי ומשני, יביא להוזלת עלויות. בפרויקט שביצעה חברת תפן לא מכבר בעבור חברה בתחום ההפצה, שבו התבקשה לתכנן אתר לוגיסטי חדש, היא נדרשה לסוגיה האם להמשיך לעשות שימוש באתר הקיים בנוסף לחדש. לאחר בחינת הפונקציונאליות שבאתר הקיים, פריסת הלקוחות ועלויות התפעול שלו אל מול האלטרנטיבה של סגירתו והעברת הפעילות לאתר חדש, הוכח כי המשך שימוש בשני אתרים היא החלופה המועדפת.

מיקום האתרים

עד לא מזמן שאלה זו נראתה חסרת חשיבות לאור העובדה כי עיקר הפעילות העסקית במדינת ישראל מתרכזת באזור גוש דן, וכנגזרת מכך האתרים המועדפים נמצאים בפריפריה של אזור המרכז.
לראיה, שלושה אזורי תעשייה שהוקמו בעשור האחרון נמצאים בקרבה יחסית למרכז העסקי בארץ: Air Port City, שוהם ומודיעין, שבימים אלו מקבלת תנופת פיתוח נרחבת. למעשה, הקרבה בין האזורים הציבה את שיקול עלות הקרקע כשאלה מרכזית למיקום. המצב כיום, עם עליית מחירי האנרגיה, העומס הגובר בכבישים ומחסור בהיצע של משאיות, מביא לשוק שחקן חדש – רכבת ישראל. תוכניות הפיתוח של תשתית המסילות ופיתוח מערך השירותים בחטיבת המטענים ברכבת ישראל, יכולים בעתיד להוזיל את עלויות השינוע מהנמלים ואף את השינוע ללקוחות על ידי הקמת מסופי מטען ייעודיים סמוך לאזורי התעשייה שצוינו לעיל.
בפרויקט שחברת תפן לקחה בו חלק, נערכה לחברה מתחום התעשייה הכבדה בדיקת כדאיות כלכלית להקמת מסוף מטענים. המסוף תוכנן בשיתוף חברה נוספת במטרה להוזיל את עלויות התובלה של שני הארגונים. במסגרת הבדיקה, נמצא כי נכון להיום עדיין קיימת עדיפות לשינוע מכולות 20 רגל באמצעות משאיות. עם זאת, הובלת מכולות 40 רגל יכולה להיות, במקרים מסוימים, זולה יותר באמצעות הרכבת.

בחירת טכנולוגיות אחסון ושינוע

הבחירה בפתרון הנכון בתפעול המרלו"ג בנושא מערכות האחסון והשינוע יכולה להוביל לחיסכון רב הן בהשקעות בציוד והן בתפעול השוטף. מגוון הטכנולוגיות הקיים כיום בשוק הוא רחב, ונדרשת הבנה מקצועית ביתרונות ובחסרונות של כל טכנולוגיה כדי לבחור את הטכנולוגיה הנכונה לארגון.
נוסף לטכנולוגיה, אנו נדרשים להתאים את מערכות האחסון לכלי השינוע בהם יתופעל המרלו"ג, לכן הבחירה צריכה להתבסס על ניתוח מכלול של גורמים, ביניהם: סוג הפריטים, צורת האחסנה, היקף פעילות, היקף צריכה, עונתיות, סוג הזמנות, עוצמת החזרתיות של פריטים, פרטי פעילות, כמות לקוחות, רמות שירות ועוד.

עקרון תפעולי

גיבוש הקונספט לתפיסה התפעולית בשלב התכנון הוא בעל חשיבות מכרעת, בעיקר לאור העובדה כי קיים קשר הדוק עם מערך האחסון. דוגמה טובה להמחשת הקשר הן שיטות הליקוט. שיטות הליקוט בהן עושים שימוש כיום הן רבות ומגוונות: ליקוט לפי אזור, לפי הזמנה, לפי פריט, לפי לקוח ועוד מגוון של שילובים בין השיטות. התאמת השיטה הנכונה לארגון תלויה בניתוח נכון של הפריטים, ההזמנות והפעילות. לכל אחת מהשיטות יתרונות וחסרונות הבאים לידי ביטוי בתפוקות ובפרמטרים שונים בארגון. עקרונות נוספים המשפיעים על יעילות המרלו"ג הם שיטת הורדת ההזמנות לליקוט (עבודה בגלים), השימוש באיתורים, שימוש במסלולי הליכה, סידור נכון של הפריטים במחסן, עבודה נכונה במשמרות, שימוש במסופונים ומדבקות ברקוד, RFID ועוד.

אסטרטגיית הפצה

הדילמה הראשונה בנושא זה היא הפצה עצמית לעומת שימוש בקבלני משנה. פרויקטים רבים שניהלנו לאחרונה עסקו בשאלה של Make vs. Buy – עשה או קנה – במערך הלוגיסטי בכלל ובהפצה בפרט. העובדה כי לקוחות הופכים להיות תובעניים יותר, מכתיבים חלונות זמן צפופים ורמת שירות גבוהה, בשילוב עם הזמן היקר המבוזבז אצל לקוחות והעומס בכבישים, הביאו להקמתן של חברות הפצה. חברות אלו מסוגלות לתת מענה טוב במחירים אטרקטיביים על בסיס קונסולידציה של משלוחים, המגדילה את כמות הדרופים למשאית ואת השימוש במשאיות סביב השעון באמצעות העסקה של מספר נהגים. כדי להבין את הפוטנציאל הקיים בהקמת חברות הפצה, ניקח לדוגמה חברת שליחויות שמחליטה לעשות שימוש בקטנועים שברשותה בשעות הבוקר המוקדמות לחלוקת עיתונים וכך לנצל את המשאבים הקיימים בחלק נוסף של היום. בהנחה כי החברה מצליחה לקבל את האחריות על חלוקת העיתונים של שלוש החברות המובילות בטריטוריה מסוימת, הרי שבתכנון נכון של ה"קווים", שליח של חברה זו יעמוד על תפוקות גבוהות יותר מאדם פרטי שעובד בחלוקת עיתוני בוקר של אחת החברות.

מערכות תומכות

במסגרת התפעול השוטף של המרלו"ג, ניתן למצוא מספר מערכות תומכות שהוכיחו את עצמן בחיסכון ישיר בעלויות השוטפות, בשיפור רמת השירות ללקוח, בצמצום חסרים, בהגדלת אמינות המלאי ועוד.
יישום של מערכת Management System Warehouse מאפשר ניהול לוגיסטי נכון של משאבי המחסן, מתן תעדוף משימות, ניהול מלאי באיתור, ספירות מלאי פשוטות ויעילות, הפקת דוחות ומדדים ועוד יתרונות אשר מביאים לחיסכון בכוח אדם ושיפור רמת השירות. מערכות ייעודיות נוספות ניתן למצוא בתחום המלאי וההפצה.
בתחום המלאי ישנן מערכות כדוגמת ה-DPM, המאפשרת ניהול של נקודות ההזמנה והכמות להזמנה של כל פריט ופריט על בסיס רמת שירות כוללת של המחסן. בהסתמך על נתוני צריכה היסטוריים ונתוני עלות של כל פריט ופריט, קובעת המערכת מהי הכמות האופטימלית להזמנה ומתי יש לבצע אותה כך שהמחסן יעמוד ברמת השירות שהוגדרה לו, כאשר המטרה היא ערך מלאי מינימלי. בתחום ההפצה קיימות מערכות המאפשרות קביעת אסטרטגיית הפצה המתאימה לאנשי מכירות או מערכי הפצה עם מחזוריות קבועה. ישנן מערכות המאפשרות קביעת קווי הפצה דינאמיים על בסיס יום-יומי, ומערכות המאפשרות מעקב בזמן אמת אחר התכנון על ידי חיבור ל-GPS.

אולי יעניין אתכם גם:

פוטנציאל החיסכון הטמון בתכנון מוקדם ונכון של מרכז לוגיסטי גבוה

שימוש באנשי מקצוע מהתחום יכול להביא להתייעלות רבה ולחיסכון בעתיד בהתנהלות השוטפת של הארגון. הידע הקיים בחברות העוסקות בתכנון של מרכזים לוגיסטיים, הנצבר על בסיס ניסיון והיכרות רחבה עם התחום, מאפשר ראייה מקצועית מקיפה וכוללת של כל האספקטים הקשורים בתכנון מרכז לוגיסטי על שלל אתגריו. מרכזים לוגיסטיים רבים שהוקמו בשנים האחרונות הביאו לחיסכון בעלויות התפעול השוטפות, לשיפור ברמת השירות ולשביעות רצון של העובדים.

שתף את הכתבה:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

הלקוחות שלנו :

צריכים עזרה במציאת נדל"ן מסחרי?

השאירו לי פרטים ואעזור לכם למצוא את הנכס שאתם מחפשים.

​מאמרים באותו נושא

תוכן עניינים

ניווט מהיר לנכסים המובילים שלנו

מבחר ענק של מבני תעשייה מגרשים ומחסנים לוגיסטיים.
השאירו פרטים ונחזור אליכם