מה זה ניהול לוגיסטי?

מה זה ניהול לוגיסטי

תוכן עניינים

ניהול לוגיסטי הוא תהליך שמורכב מתכנון, הטמעה ובקרה אחר מעבר של מוצרים, שירותים ומידע ממקום אחד לאחר. הוא מחייב שילוב בין פעילויות שונות כמו שינוע, ניהול מלאי, מחסן, טיפול בחומרי גלם או אריזה, כאשר המטרה היא להבטיח את המשלוח המדויק של כל מוצר ושירות למקום הנכון, בזמן הנכון. 

מאחר ומדובר במרכיב משמעותי מאוד שיכול להשפיע על הצלחת העסק, לתפקידו של המנהל הלוגיסטי יש תפקיד חיוני, כגורם האחראי על כל התהליכים הללו באופן ישיר. 

במאמר הבא נסביר לעומק מה זה ניהול לוגיסטי ואיך עושים את זה בצורה טובה ויעילה באמת.

היתרונות של ניהול לוגיסטי לכל עסק

לניהול לוגיסטי יש מספר יתרונות מרכזיים:

  1. שיפור חוויית לקוח: זוהי הדרך היעילה ביותר להבטיח משלוח מהיר ומדויק לשביעות רצונו של הלקוח.
  2. ייעול עלויות תפעול: ניהול מוצלח של המלאי ומערך המשלוחים מפחית את עלויות התפעול.
  3. העלאת הרווחיות: חיסכון בזמן וצמצום העלויות הם שני צעדים שתורמים באופן טבעי גם לרווחיות העסק.
  4. שילוב מודלים מגוונים של שינוע: ניהול לוגיסטי חכם משלב בין מסלולי שינוע שונים, באופן המאפשר גמישות רבה ויעילות מקסימלית.
  5. פרודוקטיביות ויעילות אספקה רבה יותר: תכנון וביצוע מדויקים עוזרים לעסק להבטיח מעבר חלק ומדויק של המוצרים בשלבים השונים בתהליך העבודה.
  6. תכנון מסלול חכם: ניתוח נתונים ושימוש בטכנולוגיה מאפשרים תכנון אופטימלי וחכם.

מה כולל ניהול לוגיסטי?

ניהול לוגיסטי הוא תחום רחב מאוד, והוא כולל תתי תחומים שלכל אחד מהם השפעה רבה על היעילות והפרודוקטיביות של העסק. 

תכנון מלאי

זהו למעשה התהליך המאפשר לעסק לנהל את המלאי בצורה יעילה. תכנון המלאי מתייחס להחלטה כמה מוצרים יש להחזיק במלאי בכל זמן נתון, מתי תתבצע הזמנה של מוצרים נוספים וכן באילו כמויות. ככל שהתכנון מתבצע בצורה טובה ונכונה, כך ניתן למנוע עודף או מחסור במלאי, וכן ניתן לוודא שהמוצרים זמינים עבור הלקוחות כאשר הם זקוקים להם.

אולי יעניין אתכם לקרוא עוד על תוכנה לניהול מלאי >>

לוגיסטיקה נכנסת

תהליך זה מתייחס לשלב שבו מתקבלים חומרים, מוצרים או רכיבים ישירות מהספקים השונים. הוא כולל למעשה את כל הפעולות הנדרשות מרגע קבלת המוצרים במחסן, לרבות פריקה, בקרת איכות, אחסון והכנת החומרים או המוצרים להפצה או לשימוש.

לוגיסטיקה יוצאת

מן הצד השני יש להתייחס בניהול לוגיסטי גם להוצאת מוצרים מהמחסן, בין אם להפצה ישירה אל בית הלקוח ובין אם לנקודות מכירה שונות. בתהליך זה יש לתכנן את האופן בו יובלו המוצרים לנקודת היעד, ולהבטיח ביצוע מושלם של התהליך כולו.

ניהול צי

בעסקים רבים, ובוודאי בארגונים גדולים, נדרש ניהול מוקפד של כלי הרכב ואמצעי התחבורה הקיימים. ניהול הצי כולל בתוכו גם סוגיות הקשורות לתחזוקת הרכבים, לתכנון המסלולים ולניהול צוות הנהגים.

אחסון

ניהול האחסון כולל את הארגון והניהול של כל שטחי האחסון, לרבות קביעת המקום המדויק של כל מוצר, אחסון בטוח לכל מוצר והבטחת נגישות מרבית לכל פריט כדי למנוע עיכובים בהוצאת משלוחים.

שיגור משלוחים

חלק זה במערך הניהול הלוגיסטי מתייחס לבניית מערך המשלוחים ולביצוע ברמה הגבוהה ביותר של תהליך ההפצה. באופן ספציפי נדרשת שיטת המשלוח הנכונה וכן תכנון מסלולי הנסיעה של הנהגים וקביעת לוחות הזמנים למשלוחים.

תכנון דרישה

כדי להבטיח ניהול מצוין של המלאי ובעיקר כדי להימנע ממצבים בהם יש עודף מוצרים או לחלופין, מחסור במוצרים במלאי, נדרשת היכולת לנבא את הביקוש למוצרים השונים. לכן יש להעריך את היקף המכירות הצפויות ולהתאים את המלאי הנדרש לעמידה בביקושים.

אולי יעניין אתכם לקרוא גם על תופעת זנב השור בשרשרת האספקה >>

סוגי ניהול לוגיסטי

סוגי ניהול לוגיסטי

ניהול אספקה

ניהול אספקה כולל תכנון, רכש ותיאום החומרים הדרושים לתמיכה בתהליכי הייצור. בנוסף, ניהול אספקה כולל גם את האחסון והשינוע של החומרים, ואת הערכת רמות המלאי הנדרשות כדי לעמוד בביקושים. בהקשר זה יש חשיבות רבה גם לעמידה בזמנים, שכן כל עיכוב יכול לפגוע בשרשרת האספקה כולה.

הפצה וטיפול בחומרים

סוג זה של ניהול לוגיסטי כולל את ההעברה של המוצרים והחומרים לתהליכי הפצה או ייצור אחרים. בהקשר זה חשוב לשים לב לנושאים הקשורים לטעינה ופריקה, למעקב וכן לניהול אפקטיבי של מלאי החומרים. ניהול לוגיסטי זה למעשה שולט בכל הקשור לתזוזות של מוצרים מהמרלו"ג (או המחסן המרכזי) אל נקודות קצה אחרות.

ניהול מוצר

ניהול מוצר מורכב מתכנון, ניהול ופיקוח אחר שלבי הייצור השונים. בתהליך זה יש לדאוג לתיאום הנדרש לתהליכי ייצור והרכבה, לשינוע בין מפעלים ומחסנים, לניהול שטחי הייצור וכן לעמידה בלוחות הזמנים שנקבעו. המטרה העיקרית כאן היא לוודא כי כל המוצרים אכן מיוצרים בהתאם לדרישות השוק ולצרכי הלקוחות.

ניהול שירות לקוחות

ניהול שירות הלקוחות בתחום הלוגיסטי כולל את הפעולות הנדרשות כדי לספק ללקוחות תמיכה מלאה, ובפרט לאסטרטגיות ולאמצעים הטכנולוגים המאפשרים ניהול קשרי לקוחות ברמה הגבוהה ביותר. ניהול טוב של מערך שירות הלקוחות תלוי בתקשורת מצוינת ומשלוחים המסופקים בזמן, ואם תהליך זה מתבצע היטב יש לכך השפעה על הקשרים עם הלקוח, ועל היכולת לשמר קשרים אלה.

ניהול החזרות

תחת ניהול החזרות מתבצעות כל הפעולות הקשורות בהחזרת מוצרים מהלקוחות. עם החזרתם יש לוודא כי הם תקינים לפני החזרתם למלאי, או להמשך טיפול על פי מדיניות החברה. מוצרים אלה עשויים לחזור משום שהם פגומים, או משום שהלקוח בחר לבטל את ההזמנה לאחר שימוש ראשוני, או ללא שימוש במוצר כלל. כך ניתן לשפר את שביעות הרצון של הלקוח מצד אחד, ומצד שני לנהל את התהליך כולו ביעילות רבה.

5 טיפים לניהול לוגיסטי מוצלח

5 טיפים לניהול לוגיסטי יעיל

כדי להבטיח ניהול לוגיסטי יעיל וחכם, הנה מספר טיפים פרקטיים שכל עסק יכול ליישם:

1. שליטה ויזואלית על המערך הלוגיסטי

שליטה ויזואלית מאפשרת למנהלים להביט על כלל התהליכים הלוגיסטיים מלמעלה, ובזמן אמת. ניתן להשיג את המטרה הזו באמצעות שימוש במערכות ניהול מתקדמות, מחוונים (דאשבורדים) ומעקבי GPS בכלי הרכב. כך ניתן לאתר בעיות בזמן אמת, ולהציע מענה מהיר ומדויק.

בטח יעניין אתכם גם:

2. אחסון בהתאם למיקום הלקוחות

הבחירה לאחסן מוצרים בקרבת הלקוחות היא בחירה שיכולה לחסוך זמן רב ועלויות משלוח. להשגת המטרה ניתן לתכנן פתיחה של מספר מחסנים באזורים גיאוגרפיים שונים ברחבי הארץ, ואין ספק שמדובר במהלך שיכול לשפר משמעותית את חוויית הלקוח. מעל לכל, זו דרך נהדרת לצמצם את זמני ההמתנה ולהבטיח משלוחים מהירים הרבה יותר.

בטח יעניין אתכם: 

3. מערכת לוגיסטית אוטומטית

אוטומציה היא פתרון מצוין שיכול לחסוך לא מעט זמן והרבה מעט כסף. משימות רבות חוזרות על עצמן שוב ושוב, לרוב על ידי העובדים עצמם, ובשגרה הזו עלולות להתעורר תקלות ובעיות שונות. בכל הקשור לניהול הלוגיסטי ניתן להפוך תהליכים רבים לאוטומטיים, למשל תהליכים הקשורים להקצאת משימות, תכנון מסלולי משלוחים ופעילויות הקשורות באיכות השירות הניתן ללקוחות.

4. ייעול בניתוב הסחורה

ניתוב יעיל של הסחורה הוא נושא משמעותי מאוד, שיכול להשפיע על איכות המשלוחים והשירות ללקוחות. כדי לנתב את הסחורה בצורה בטוחה ופשוטה אל היעד, חשוב לקחת בחשבון נושאים כמו השפעות של מזג האוויר, פקקים, שינויים בנתיבי הנסיעה וגורמים אחרים שיכולים להשפיע על עלויות השינוע ועל עיכובים אפשריים באספקה.

רוצים להבין עד כמה באמת חשוב לייעל את ניתוב הסחורה? הסרטון הבא הוא בשבילכם:

5. מערכת עדכונים און ליין בשיתוף עם לקוחות הקצה

ניהול לוגיסטי חכם יספק ללקוחות גישה למערכת ייחודית באמצעות יוכלו לעקוב אחר המשלוחים שלהם. אפליקציות ואתרים ייעודיים מאפשרים מעקב בזמן אמת, וזוהי דרך פשוטה ויעילה לשפר את שביעות הרצון ולהבטיח שקיפות מלאה מול הלקוחות.

לסיכום

הדרישה של הלקוחות לביצוע הזמנות אונליין הולכת וגוברת, והעסקים מחפשים פתרונות שיספקו מענה מדויק תוך שהם מתמודדים עם תחרות רבה. הם גם שואפים למקסם רווחים ולצמצם עלויות, בלי לפגוע ברמת השירות כמובן. 

ניהול לוגיסטי חכם ויעיל הוא צעד מרכזי שיכול לשפר את יעילות שרשרת האספקה, ולהקטין את עלויות האחסון וההפצה.

אם אתם מחפשים מבני תעשייה להשכרה או מכירה עבור העסק שלכם, צרו איתנו קשר ונדע להתאים עבורכם את המקום המושלם.

רוצים ללמוד עוד על החשיבות של ניהול לוגיסטי אופטימלי?
בבקשה:

שתף את הכתבה:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

הלקוחות שלנו :

צריכים עזרה במציאת נדל"ן מסחרי?

השאירו לי פרטים ואעזור לכם למצוא את הנכס שאתם מחפשים.

​מאמרים באותו נושא

תוכן עניינים

ניווט מהיר לנכסים המובילים שלנו

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו!

קבלו עדכונים על הנכסים החמים ביותר בכל חודש ישירות לתיבת המייל שלכם. אל תפספסו הזדמנויות נדל"ן ייחודיות!

השאירו כאן את כתובת המייל שלכם והצטרפו עכשיו: