15 מדדי KPI ששווה לכל מרלו"ג להכיר

מדדי KPI של מרלו"ג

תוכן עניינים

מדדי ביצוע מרכזיים (Key Performance Indicators) הם קריטיים לניהול המוצלח של כל מרלו"ג. יש להם השפעה רבה על התהליכים השונים ועל יעילות העבודה, ויש מספר מדדים שכדאי לכם מאוד להכיר. במאמר שלפניכם ריכזנו רשימה של 15 מדדים חיוניים, כדי להפוך את הפעילות שלכם ליעילה, חסכונית ומדויקת הרבה יותר!

מדדי ניהול הזמנות

נתחיל מהערכת הביצועים של המרלו"ג בכל הקשור לניהול הזמנות, וכאן נמצא ארבעה מדדי KPI מרכזיים:

#1 זמן מחזור הקבלה

מדידת הזמן הנדרש ממועד קבלת מוצרים וסחורות למרכז הלוגיסטי, ועד שהם מוכנים להפצה או לשימוש חוזר. המדד מתייחס לזמן הפריקה, לבדיקת המוצרים, לתיעוד ולהעברת המוצרים למקומות המתאימים. זהו מדד חיוני שמעיד במידה רבה על יעילות העבודה במרלו"ג.

#2 דיוק הזמנה – הפריטים שהתקבלו בצורה מדויקת במרל"וג

אחד המדדים החשובים ביותר מתייחס לשיעור ההזמנות שהתקבלו באופן מושלם מתוך כלל ההזמנות הקיימות. זהו מדד קריטי שמסייע בהערכת היעילות של תהליכי העבודה השונים במרלו"ג, והוא משפיע באופן טבעי גם על רמת שביעות הרצון של הלקוחות. 

#3 זמן הכנת הזמנה

מדד זה מתמקד בזמן שנדרש להשלים את תהליך ההכנה של ההזמנה למשלוח, מרגע קבלתה במערכת. מאחר ועסקים שואפים להגיע למדדי שביעות רצון גבוהים מאוד, אין ספק שמדובר במדד חיוני מאוד.

#4 מספר משלוחים

מספר המשלוחים הוא למעשה משתנה שמתייחס להיקף ההזמנות אשר נשלחו ללקוחות בפרק זמן מוגדר. עסקים וחברות שיקפידו לעקוב אחר מדד ביצועים זה יוכלו להפיק את המירב מהמשאבים הקיימים שלהם, לייעל תהליכים ולהגיע ליעדים הכלכליים שהגדירו.

אולי יעניין אתכם לקרוא >> WMS – מערכת ניהול מחסנים

מדדי הכנסה למידוף

מדדי PUTAWAY (הכנסה למידוף)

לאחר קליטת המוצרים והסחורות במרלו"ג, מתבצע תהליך של מידוף, כלומר של הצבת הפריטים השונים במקומות הנכונים במטרה לדייק ולייעל את תהליך הליקוט. הנה ארבעה מדדים חשובים:

#5 עלות שורת PUTAWAY

מדד KPI שמטרתו לזהות את העלות הכוללת של העברת המוצרים מהנקודה בה התקבלו אל האחסון הנכון עבורם. במדד זה נכללות עלויות העבודה, הציוד והזמן הדרושים לביצוע הפעולה. הוא חשוב משום שהוא יכול לסייע למרלו"ג לצמצם הוצאות תפעוליות ולשפר רווחיות.

#6 פרודוקטיביות ה-PUTAWAY – אחוז הפעולות שמבצע המחסנאי בשעה

מדידת מספר הפעולות שמבצע מחסנאי בתוך שעה, וליתר דיוק, מספר המוצרים שהוא מעביר למדפים המתאימים בפרק זמן זה. כך ניתן להעריך את יעילות העבודה של המחסנאים, ואת היכולת של המרכז הלוגיסטי להתמודד עם סחורה בהיקפים גדולים יחסית, בזמן קצר יחסית.

#7 ניצול נכון של משאבים וכוח אדם

מדד המסייע בהערכת המידה שבה כוח האדם, המכונות, והציוד והמשאבים הפיזיים אחרים, אכן מנוצלים בצורה יעילה וחכמה בתהליך המידוף. ניצול אופטימלי מסייע בהפחתת עלויות, שיפור הביצועים והגברת היעילות התפעולית של המרלו"ג.

#8 מחזור הזמן של התהליך

מדד KPI זה קובע את הזמן הנדרש לביצוע תהליך במחסן, מתחילתו ועד סופו, ממועד הקבלה של מוצר או סחורה ועד להשלמת ה-PUTAWAY. כך ניתן לקבוע את יעילות העבודה, לזהות נקודות תורפה בתהליך ולבצע שינויים והתאמות.

מדדי מלאי

מדדי מלאי

מדדי מלאי יכולים לסייע לחברות למדוד את יעילות הרכש ותהליכי הייצור, ובנוסף להעריך את הפרודוקטיביות ואת תזרים המזומנים. הנה כמה מדדי מלאי עיקריים:

#9 עלויות ליקוט ואריזה

קביעת ההוצאות הנדרשות לצורך איסוף מוצרים מהמדפים, אריזתם והכנתם למשלוח. במדד זה נכללות הוצאות העבודה, חומרי האריזה וטכנולוגיות שונות הנדרשות לצורך התהליך. ככל שהעלויות תהיינה נמוכות יותר, כך תהיה להן השפעה ישירה על רווחיות החברה.

#10 דיוק המלאי 

מדד דיוק המלאי מודד עד כמה תיעוד המלאי של המרכז הלוגיסטי משקף באופן מדויק את המוצרים והסחורות שנמצאים באחסון ברגע נתון. זהו מדד חשוב שמאפשר לדעת מה המלאי הקיים בחברה, וכן לתכנן את רכש המלאי העתידי.

#11 פגי תוקף – אחוז המלאי שלא נמכר במשך תקופה ארוכה

מדד KPI אשר מודד למעשה את שיעור המלאי במחסן שלא נמכר במשך תקופה ארוכה, והוא מצביע על מוצרים עם ביקוש נמוך, או מוצרים שנשכחו. זהו ללא ספק KPI משמעותי מאוד, שמאפשר למרלו"ג לנהל את המלאי בצורה יעילה הרבה יותר, למנוע הפסדים כלכליים ולפנות מקום למוצרים חדשים עם ביקוש גבוה יותר.

#12 ניצול שטח המרלו"ג לעומת כמות המלאי המאוחסנת

כדי לוודא כי שטח האחסון הקיים נמצא בשימוש אופטימלי ומנוצל היטב, ניתן להשתמש במדד זה. הוא למעשה קובע את היחס בין השטח העומד לרשותה של החברה, לבין כמות המלאי המאוחסנת בו בפועל. בהתאם ניתן להבטיח ניצול מרבי של השטח, באופן שיקטין עלויות הקשורות באחסון וימנע כל צורך בעלויות נוספות לצורך הרחבת המחסן, או השכרת שטחים נוספים.

בטוח יעניין אתכם גם >> מה המחיר של השכרת מחסן?

מדדי הפצה

מדדי הפצה

מדדי ההפצה מתמקדת במערכת שנועדה להבטיח את העברת המוצרים ללקוחות באופן חלק, בין אם בצורה ישירה ובין אם באמצעות מפיצי משנה, והנה שלוש דוגמאות למדדים חשובים:

#13 מחזור הזמן של הזמנה

מדד מחזור הזמן הוא בין המרכזיים והחשובים ביותר לכל מרכז לוגיסטי באשר הוא, והוא מתייחס לזמן הנדרש (בממוצע) מרגע קבלת ההזמנה במערכת ועד הגעתו של המשלוח לידיו של הלקוח. ככל שמחזור זמן ההזמנה קצר יותר, כך ניתן לשער כי שביעות הרצון של הלקוחות גבוהה יותר, ויש לכך השפעה גם על נאמנות הלקוחות ועל הסיכוי שיחזרו לבצע רכישות נוספות בעתיד.

#14 שיעור ההזמנות המוצלחות

מדד זה מזהה את מספר ההזמנות המסופקות על ידי המרלו"ג ללא תקלות וללא טעויות כלל. זהו מדד KPI אשר למעשה מגדיר את שיעור ההצלחה של המרכז הלוגיסטי, ומאפשר הצבת יעדים ברורים לשיפור וייעול תהליכי העבודה. באופן טבעי, ככל ששיעור ההזמנות המוצלחות גבוה יותר, כך גם שביעות הרצון של הלקוחות תהיה גבוהה יותר.

#15 שיעור ההזמנות החוזרות והעלות

מדד KPI זה קובע את מספר ההזמנות שהוחזרו אל המחסן מתוך כלל ההזמנות, וכן את העלויות הכרוכות בהחזרתן. במדד זה נכללות ההוצאות הכרוכות בטיפול בהזמנות חוזרות ומשלוחים חוזרים, וכן בשירות הלקוחות. ככל ששיעור ההזמנות החוזרות נמוך יותר, כך רמת השירות גבוהה יותר והדבר משפיע לחיוב על העלויות התפעוליות, ועל הרווחיות בכלל.

לסיכום

מדדי KPI הם כלים חשובים מאוד, וכל מרכז לוגיסטי צריך לעשות בהם שימוש אם המטרה שלו היא לפעול בצורה יעילה ומוצלחת. מעקב שוטף אחר מדדי KPI יאפשר לכם לזהות תקלות ובעיות, ולאתר נקודות תורפה בתהליכי העבודה הקיימים, וכך תוכלו להמשיך להשתפר, לצמצם את העלויות ולהגביר את שביעות הרצון של הלקוחות.

כדי להבטיח עבודה חכמה ויעילה חשוב לבחור מרלו"ג להשכרה שמתאים לצרכים שלכם, ומאפשר לכם ניהול אפקטיבי של המלאי וההזמנות. כדי לאתר את המרחב האידיאלי לעסק וליעדים שלכם, צרו איתנו קשר עוד היום!

שתף את הכתבה:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

הלקוחות שלנו :

צריכים עזרה במציאת נדל"ן מסחרי?

השאירו לי פרטים ואעזור לכם למצוא את הנכס שאתם מחפשים.

​מאמרים באותו נושא

תוכן עניינים

ניווט מהיר לנכסים המובילים שלנו

מחפש מבנה תעשייה או מחסן לוגיסטי?

השאר פרטים למענה מהיר: