מימון שרשרת האספקה

מימון שרשרת האספקה

תוכן עניינים

מאמר מאת שי רייז שרשרת האספקה הגלובלית "אחראית" על כ 70% – 80% מעלויות התפעול בארגון (רכש, ייצור, לוגיסטיקה) וכפועל יוצא הינה, בדרך כלל צרכנית המזומנים הגדולה בחברה. ניהול פיננסי של שרשרת האספקה כולל ניהול של האירועים בשרשרת האספקה, שיש להם השפעה על ההון החוזר בארגון, כולל מועד הרכישה מהספקים, תנאי התשלום עם הספקים, סידורי הנחה על הקדמת תשלום וכו'. הון חוזר הינו יחס פיננסי הנגזר מהמאזן ומוגדר כהפרש בין סך הרכוש השוטף לבין סך ההתחייבויות השוטפות. ההון החוזר הוא בעצם עודפי הרכוש השוטף היה נותר בידי החברה, אילו פרעה את כל התחייבויותיה השוטפות. ההון החוזר מעיד בדרך כלל על יכולות של החברה לשלם את חובותיה, להרחיב את פעילותה ולנצל הזדמנויות חדשות. לדוגמא, חברות השומרות של רמת מלאי נמוכה ומקפידות של מוסר תשלומים קצר ואמין של הלקוחות, יכולות לפעול עם הון חוזר נמוך מזה של חברות שרוב הרכוש השוטף שלהן הינו מלאי ושנותנות תנאי אשראי ארוכים ללקוחות. הצורך להגדיל את המהירות בה ההון נכנס לשרשרת האספקה, מחסן להשכרה, נובע מכמה סיבות:
  • לחצים שמפעילים לקוחות לקבל תנאי אשראי ארוכים יותר וגורמים למנהלי שרשרת האספקה להפעיל לחצים דומים על הספקים שלהם בכדי לשפר את ניהול ההון החוזר של הארגון.
  • ספקים בשרשרת האספקה מעוניינים לקבל את המזומנים מוקדם ככל הניתן בשרשרת האספקה ובמחירי הון טובים. יתרה מזאת, רבים מהספקים, בשרשרת האספקה הגלובלית, נמצאים במדינות בהם יש חוסר פתרונות מימונים, הנדרשים לתפעול הפעילות השוטפת והשקעות.
  • הגלובליזציה של חברות מארה"ב ואירופה והעברת נכסיהם התפעוליים למזרח, הקטינה את מספר הנכסים שהחברות יכולות למנף, כדי לקבל עבורם מימון, לשיפור ההון החוזר.
  • יציבות זרם המזומנים בשרשרת הינו קריטי, ככל ששרשרת האספקה מתארכת. מימון שרשרת אספקה גלובלית הינו סט של פתרונות למימון מוצרים, הנעים מנקודת המקור ליעד הסופי, לאורך שרשרת האספקה. העיקרון המרכזי של מימון שרשרת האספקה הגלובלית הינו בביצוע אופטימיזציה של זמינות ועלות ההון, בין מוכר מרצון לקונה מרצון בשרשרת האספקה.
  מימון שרשרת האספקה עוסק בכללים ובטכניקות ובמוצרים הפיננסים, שמאפשרים לעסק לבצע אופטימיזציה של זרם המזומנים, באמצעות ניהול תשלומים לספקים וקבלת כסף מלקוחות. טכניקות אלו כוללת טכניקות פשוטות כגון תשלום לספקים על בסיס תנאי התשלום, שיעבוד נכס עבור קבלת מימון וכלים מתוחכמים יותר כגון פקטורינג הפוך והנחה דינאמית. פקטורינג הינו מכשיר אשראי מתקדם שבמסגרתו רוכשת חברה פיננסית, כגון בנק, מחברה את החשבוניות החייבים / לקוחות, ומשלמת לחברה את תמורתן מידית, ללא קשר למועדן המקורי. התוצאה הינה תזרים מזומנים מידי לחברה. היתרונות לחברה הינם: שיפור מידי בתזרים המזומנים ללא צורך בביטחונות, תוך נטרול של אי פרעון חובות החייבים / לקוחות. השימוש בפקטורינג מאפשר גם לחברה לשפר את תנאי התשלום ללקוחות ולמעשה מאפשר יתרון תחרותי מול חברות מתחרות. ניתן להשתמש בפקטורינג גם לצורך מימון ספקים. בגישה זו שרשרת האספקה פונה לספקים ומציעה להם להקדים את התשלום המגיע להם מהחברה תמורת "הנחת מזומן". הקדמת התשלום ממומנת על ידי חברת הפקטורינג. השיטה מאפשרת לחברה לייצר רווח נוסף, במסגרת הפעילות השוטפת וללא פגיעה בתזרים המזומנים של החברה (במידה וההנחה המתקבלת מהספק גדולה מעלות ביצוע הפקטורינג). לדוגמא, לקוחות גדולים "מכתיבים" לספקים תנאי אשראי ארוכים. במקרה כזה לאחר אספקת הטובין או השירות בשרשרת האספקה, מוציא הספק חשבונית ללקוח. הלקוח מאשר את החשבונית, אשר עוברת לתשלום, בהתאם לתנאי התשלום המוסכמים מול הספק. הספק שלוח את החשבונית המאושרת לבנק המממן, מיד עם אישור החשבונית על ידי הבנק, מקבל הספק כסף בשווי החשבונית בניקוי עמלות ועלות הפקטורינג. כלומר הספק "רואה" את הכסף מהבנק מספר חודשים לפני מועד התשלום בפועל, על ידי הלקוח. בהמשך, הבנק גובה את הכסף מהקונה, במועד התשלום הרשמי שלו. מוצר מימוני נוסף בשרשרת האספקה הינו הסכם בין הקונה לספק על הנחה דינאמית. דהיינו ביצוע העברת תשלום על ידי הקונה בשרשרת האספקה לפני מועד שתלום המאושר, בתמורה להנחה ממחיר הרכישה. ככל שמועד הפירעון מבוצע מוקדם יותר, כך יקבל הקונה הנחה גדלה. לסיכום, מימון שרשרת האספקה כולל סט של מוצרים, המאפשרים לקונה ולמוכר לשפר את ההון החוזר שלהם. למעשה, נוצר מצב של Win Win , כאשר שני הצדדים לעסקה, משפרים את ההון החוזר שלהם באמצעות גורם שלישי (בנק). רוב הבעיות בין הקונה למוכר בשרשרת האספקה נובעות מתנאי התשלום. כתוצאה מכך, מוצרי המימון בשרשרת האספקה מאפשרים, באופן עקיף לפתור את רוב הבעיות בין הלקוחות לספקים בשרשרת האספקה.
אודות כותב המאמר: שי רייז הינו הבעלים והמנהל של חברת הייעוץ RISE המתמחה ביישום פתרונות בשרשרת האספקה. ניתן לפנות בשאלות לשי באמצעות אימייל shair AT rise.co.il
שתף את הכתבה:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

הלקוחות שלנו :

צריכים עזרה במציאת נדל"ן מסחרי?

השאירו לי פרטים ואעזור לכם למצוא את הנכס שאתם מחפשים.

​מאמרים באותו נושא

תוכן עניינים

ניווט מהיר לנכסים המובילים שלנו

מבחר ענק של מבני תעשייה מגרשים ומחסנים לוגיסטיים.
השאירו פרטים ונחזור אליכם