המדריך לשכירת מגרש או מבנה תעשיה

איך לעשות זאת נכון - המדריך לשכירת מגרש או מבנה תעשיה

תוכן עניינים

לפני ששוכרים מגרש לתעשייה או מבנה לתעשייה – כדאי לבצע כמה בדיקות בסיסיות שיסייעו לוודא כי הנכס אכן מתאים לצרכים העתידיים שלכם.

מתכננים לשכור מגרש לתעשייה או מבנה לתעשייה?

הנה 12 עצות שיעזרו לכם:

עו"ד מומחה

מאחר שמדובר בהוצאה לא מבוטלת, לפני ששוכרים מגרש לתעשייה או מבנה לתעשייה מומלץ להשתמש בשירותיו של עו"ד המתמחה בנדל"ן מסחרי (בשונה מעו"ד המתמחה בנדל"ן למגורים). אמנם מדובר בהוצאה נוספת, אבל רק בדרך זו יוכל השוכר לדעת שכל זכויותיו מוגנות.

האם הנכס מתאים?

כדאי להכין רשימה המפרטת את הצרכים המדויקים של השוכר ולהשוות אותה לפרטי הנכס המוצע: האם שטח המגרש אכן מתאים או שאולי דרוש מגרש בשטח שונה, האם המבנה מתאים מבחינת שטחו וגובהו לשימוש המיועד לו, האם קיימת רחבה תפעולית או שיש צורך להכשיר כזו וכו'.

נגישות תחבורתית

כידוע, זמן הוא כסף. לכן, יש לבחון מראש את מערך צירי התנועה המרכזיים באזור בו ממוקם הנכס ולוודא שהם מתאימים לצרכיו של השוכר.

ביקור בנכס

יש להקדיש זמן ולבקר בנכס, במטרה להתרשם מצורתו, מראהו ומצבו וכן כדי לוודא שהוא אכן מתאים לתוכניות העתידיות: ייתכן שצורת המגרש שונה מהרצוי (לא כל המגרשים מרובעים, וחלק מהם אף עשויים להיות בעלי שיפועים), או שאולי מצבו הפיזי של המבנה התעשייתי המוצע דורש התאמות מסוימות – שמשמעותן הוצאה נוספת.

נסח טאבו

לפני ביצוע כל עסקת השכרת מגרש לתעשייה או השכרת מבנה לתעשייה יש לדאוג להוציא נסח טאבו. מדובר ב"תעודת הזהות" של הנכס (שאותה ניתן לקבל, תמורת תשלום אגרה, בלשכות רישום המקרקעין של משרד המשפטים, או להפיק נוסח שלה באמצעות האינטרנט), המספקת את מלוא הפרטים החשובים: זהות הבעלים, מבנה הבעלות, טיב הזכויות של הבעלים, הגבלות שונות שייתכן וחלות על הנכס (כגון הערות אזהרה, שעבודים ועיקולים). כמובן שיש לבקש את תעודת הזיהוי של המשכיר(או ח.פ.) ולהשוות את פרטיה עם הפרטים המופיעים בנסח הטאבו.

בדיקות מקדימות

יש לוודא מראש מהו סיווג הפעילות של המגרש או המבנה (כלומר, לאילו שימושים הם מותרים) וכן לקבל העתק של תוכנית בניין עיר (תב"ע) הן של השטח עצמו והן של סביבתו. באמצעות התב"ע ניתן לוודא שהנכס אכן מתאים לשימוש שאותו מייעד לו השוכר, להכיר את אחוזי הבנייה המותרים וגם את תוכניות הבנייה העתידיות באזור הקרוב. כל הפרטים החיוניים הללו נמצאים במשרדי הוועדה המקומית או האזורית לתכנון ולבנייה.

סיווג ארנונה

מעבר לבירור עלויות הארנונה למ"ר, יש לוודא שסיווג הארנונה הנוכחי אכן מתאים לשימוש העתידי. במקרה שהשוכר מתכנן פעילות תעשייתית בעלת אופי שונה מהפעילות המותרת, יידרש שינוי סיווג. כדאי לוודא מראש ששינוי כזה אכן ניתן לביצוע.

מצבת חובות

יש לוודא שעל הנכס המוצע להשכרה לא רובצים חובות לרשויות שונות, כגון מסים, היטלים, ארנונה, מים, חשמל או דמי ניהול. כדאי להוסיף סעיף לחוזה שבו מתחייב המשכיר שהנכס נמסר לשוכר כאשר הוא "נקי" מכל חוב.

עלויות נלוות

פרט לגובה דמי השכירות, שהם ההוצאה המרכזית בעת השכרת מגרש לתעשייה או השכרת מבנה לתעשייה, כדאי לחשב את כל העלויות הנוספות, כגון ארנונה או דמי ניהול. כמו כן, כדאי לקחת בחשבון את עלויות הביטוחים הנדרשים (כגון ביטוח מבנה, ביטוח תכולה ועוד).

חוזה השכירות

מעבר לפירוט הסטנדרטי (גובה דמי השכירות, מועדי תשלום, אופן התשלום וכו'), מומלץ לוודא שהחוזה יכלול גם סעיפים שיתייחסו לאפשרות של הודעה מוקדמת לביטול החוזה (תוך מתן הודעה מראש, בדרך כלל של מספר חודשים), וכן אופציה להארכת החוזה מעבר למועדו המקורי.

הפרה יסודית

חוזה שכירות כולל סעיף המפרט מהי הפרה יסודית שבגינה ניתן לבטל אותו לאלתר. לא פעם הנוסח של סעיף זה גורף למדי. בעזרת עו"ד מומחה מומלץ לצמצם את פירוט הגורמים / הפעולות שעלולים להביא לסיום החוזה.

צילום הנכס

אם מדובר על השכרת מבנה לתעשייה, השכרת מרכז לוגיסטי (מרלו"ג) או השכרת מחסן תעשייתי – רצוי לצלם את הנכס במועד הסמוך ככל הניתן למועד תחילת תקופת השכירות. זאת, במטרה למנוע ויכוח עתידי אפשרי עם בעל הנכס בנוגע למצב שבו נמסר לידי השוכר.

שיהיה בשעה טובה!

שתף את הכתבה:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

הלקוחות שלנו :

צריכים עזרה במציאת נדל"ן מסחרי?

השאירו לי פרטים ואעזור לכם למצוא את הנכס שאתם מחפשים.

​מאמרים באותו נושא

תוכן עניינים

ניווט מהיר לנכסים המובילים שלנו

מבחר ענק של מבני תעשייה מגרשים ומחסנים לוגיסטיים.
השאירו פרטים ונחזור אליכם