תופעת זנב השור בשרשרת האספקה – The Bull Whip Effect

תופעת זנב השור בשרשרת האספקה - The Bull Whip Effect

המאמר מאת: שי רייז

תופעת זנב השור בשרשרת האספקה מתייחסת להשפעה של שינויים בביקושים בנקודת המכירה, כאשר הם נעים במעלה שרשרת האספקה. למעשה שינויים קלים בביקושים גורמים לשינויים גדולים בביקושים ש"רואים" המפיצים, היצרנים או הספקים של היצרנים.

 

תופעת זנב השור מאוד שכיחה כאשר זמן האספקה ארוך, קיימת שונות גבוהה בביקושים והמכירה מתבססת על מבצעים וקידומי מכירות שקשים לחיזוי. לגורמים אלו השפעה רבה על רמות המלאי בשרשרת האספקה.

 

דוגמא לתופעת זנב השור בשרשרת האספקה: נניח כי ביקוש מלקוחות הינו 80 יחידות, הקמעונאי יזמין מהמפיץ 100 יחידות (20 יחידות לטובת המלאי). המפיץ יזמין מהיצרן 150 יחידות (100 עבור הקמעונאי + 50 מלאי ביטחון ו/או כדי לנצל בצורה יעילה את ההובלה), היצרן יזמין מהספקים שלו 300 יחידות, (150 עבור המפיץ + 150 יחידות עבור ייצור חסכוני ו/או עקב כמות הזמנה מינימלית מהספק). בפועל ביקוש של 80 יחידות מהלקוחות גרם לייצור של 300 יחידות ויותר.

 

התופעה דומה להתנהגות זנב השור כאשר תנודות קלות בהתחלת הזנב, הופכות לתנודות גדולות בקצה הזנב. הגורמים לתופעת זנב השור הינם:

  • שינויים בהתנהגות הביקוש של הלקוחות.
  • רגישות של צרכנים למבצעים והנחות מיוחדות שיגרמו לצריכת יתר בזמן המבצע וקיטון בביקושים לאחר המבצע.
  • חוסר בזמינות המוצר בנקודת המכירה.
  • תקשורת לקויה בין החוליות בשרשרת האספקה ושאיפה לאופטימום מקומי על חשבון אופטימום של כל שרשרת האספקה. המשמעות הינה שמנהלים בכל חוליה בשרשרת מסתכלים על הביקוש למוצרים בצורה שונה ולכן מזמינים כמויות שונות.
  • מדיניות גודל מינימלי של מנת ייצור / משלוח הנובעת מרצון להקטין עלויות ייצור או משלוח בשרשרת האספקה. בדרך כלל חברות יצברו ביקושים ויעבירו את ההזמנות ברמה שבועית או חודשית לספקים כדי לנצל את יתרון הגודל.
  • מדיניות החזרות ליברלית שגורמת לרכישה עודפת על ידי הלקוחות ולאחר מכן החזרה של המוצרים העודפים לנקודות המכירה.
  • חוסר מידע על ביקושים ובעיות בדיוק התחזית.

 

נקודת המפתח בהתמודדות שרשרת האספקה עם תופעת זנב השור הינה בשיפור דיוק התחזית, לרבות:

  • הבנת הגורמים המשפיעים של הביקוש.
  • שיפור שקיפות וזמינות המידע בשרשרת האספקה כבסיס לתכנון מדויק יותר של הביקוש, ניהול המלאי וניהול ההפצה. המטרה הינה לחבר את גורמי המפתח בשרשרת האספקה למידע מנקודת המכירה. שיפור בשקיפות וזמינות המידע יתבטא בין היתר גם בקיצור זמן האספקה והגדלת העמידה במועד האספקה המבוקש.

 

פעילויות עיקריות נוספות שהארגון צריך לבצע כדי להתמודד עם תופעת זנב השור הינן:

  • שיפור שתוף הפעולה בין ספקים ולקוחות לאורך שרשרת האספקה במטרה ששרשרת האספקה תעבור לאופטימום גלובלי ולא לאופטימום מקומי.
  • שימוש בכלים ובמערכות לקיצור זמן האספקה (EDI)
  • יישום אסטרטגיות תמחור מתאימות – הורדת תמריצים שגורמים ללקוחות לדחות הזמנות כגון הנחה בסוף חודש.
  • ביצוע אופטימיזציה של מיקום המלאי, רמות מלאי ושיטת חידוש המלאי בשרשרת האספקה. כאשר הביקוש יציב כדאי להשתמש באסטרטגיית "דחיפה". כאשר הביקוש משתנה כדאי להשתמש באסטרטגיית "משיכה".
  • שיפור ניהול סל המוצרים – ניתוח מחירי ההכנסות והעלויות של המוצר כבסיס להגדרת קריטריונים להכנסת מוצר חדש וקריטריונים להוצאת מוצר מסל המוצרים של החברה.

 


אודות כותב המאמר:

שי רייז הינו הבעלים והמנהל של חברת הייעוץ RISE המתמחה ביישום פתרונות בשרשרת האספקה.
ניתן לפנות בשאלות לשי באמצעות אימייל shair AT rise.co.il

שתף עם החברים שלך : )
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

מבחר ענק של מבני תעשייה מגרשים ומחסנים לוגיסטיים.
השאירו פרטים ונחזור אליכם