מחסני הבונדד (ערובה) – רשמים מהעולם

מחסני הבונדד (ערובה) – רשמים מהעולם

המאמר מאת: יצחק דנה

מנהל לוגיסטי יעסוק הפעם ברשמים בנושאי מחסן בונדד (ערובה) כפי שנהוגים כיום במספר רב של מדינות בעולם והשוואתם לישראל.

לאחרונה הזדמן לי להיות אורח במספר מחסנים לוגיסטיים בחו"ל השייכים לספקים של שירותים לוגיסטיים (LSP), בין כמבקר במסגרת קבוצות לוגיסטיות שיוצאות אתנו לחו"ל במסגרת Global Events (מיזם משותף של מר ראובן קינן וה-ח"מ) וכן במסגרת איתור ספקים לוגיסטיים PL3 עבור חברות ישראליות המעוניינות לבזר את המלאי בעולם, לקרב סחורות לארצות היעד וללקוחות.

כמובן שהתרשמנו מאד מגודלן של החברות הלוגיסטיות ומההיקף הרחב של השימוש בשירותי אאוטסורסינג לוגיסטיים, הן באחסון והן בהפצה.
לצד הגודל והמקצועיות הרבה, התרשמתי במיוחד מהתפישה החדשה הנהוגה באירופה לגבי מחסני בונדד ומחסנים רגילים.

אצלנו בישראל נהוג, שמחסני הבונדד, שבהם מאוחסנת סחורה שיובאה לישראל וטרם שוחררה מהמכס, הם מחסנים נפרדים, בעלי גודל מינימאלי של כ 5,000 מ"ר (ללא קשר לגובה המחסן ובשיטות האחסון הנהוגות בו). מנוהלים ב"גושי אחסון" עפ"י תקנות היסטוריות של המכס בישראל.

בשנים האחרונות היו ניסיונות רבים כולל פניות לבג"ץ מצד איגוד מחסני הערובה לשנות את התקנות, אולם המאמצים לא נשאו פרי.

לאור הקשיחות הרבה הנהוגה בארץ בנושאים אלו, הופתענו למצוא גישה חדשה ומתקדמת הנהוגה כיום, בין השאר במערב אירופה, ולפיה מחסני הבונדד הם וירטואליים לחלוטין.

במחסנים הלוגיסטיים של ה LSP, מותקנות תוכנות WMS מתקדמות המנהלות את כל מצאי המלאי ותנועותיו עפ"י מאפיינים (Attributes) רבים. באופן זה על גבי אותו מדף במחסן נמצאים מאוחסנים פריטים ששוחררו מהמכס (חופשיים) לצד פריטים בבונדד שטרם שוחררו מהמכס.

השליטה במלאים הינה אוטומטית לחלוטין באמצעות התוכנות ואין כל הפרדה פיזית בין סחורות בעלי מאפייני מכס שונים. לפני או אחרי שחרור מהמכס.

כל החסמים של פתיחת מחסני בונדד וניהולם באופן כלכלי על פי עקרונות הביקוש וההיצע – מיושמים כאן בצורה מושלמת. התעריפים של האחסון במחסן הערובה זהים לחלוטין לתעריפים במחסן החופשי ומעודדים את הסחר הבין לאומי ותורמים להורדת עלות המוצרים המיובאים ולרווחת הצרכנים הסופיים.

מנהל לוגיסטי סבור שהגיע הזמן שתיושם כאן מדיניות ממשלתית אחרת בכל הנוגע ליבוא הסחורות וניהולם של מחסני הערובה.

מנהל לוגיסטי קורא לשרי האוצר, הכלכלה והמסחר וכן שר התחבורה – לבחון את התמורות המתרחשות בעולם ולהצעיד אותנו לעתיד כלכלי נכון יותר כפי שאנחנו ראויים לו.

 


אודות כותב המאמר:

יצחק דנה הינו מנכ"ל חברת התכנון והייעוץ הלוגיסטית AGS
ניתן לפנות בשאלות לאיציק באמצעות הטלפון 052-3327541 או באמצעות אימייל ags AT ags.co.il

שתף עם החברים שלך : )
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

מבחר ענק של מבני תעשייה מגרשים ומחסנים לוגיסטיים.
השאירו פרטים ונחזור אליכם