מלאי טכני – הילד הרע של שרשרת האספקה

מלאי טכני

תוכן עניינים

מאמר מאת: שי גליק

מלאי טכני מתנהג באופן שמייצר לא מעט כאבי ראש למנהלי הלוגיסטיקה. למרות המאפיינים האקראיים שלו המקשים על היכולת לחזות ולנבא אותו, ישנם מודלים המאפשרים ניהול נכון של מלאי טכני ובכך עשויים להפוך אותו לקל לטיפול.

חשיבותו של המלאי הטכני

למלאי טכני ישנה חשיבות גדולה מאוד לתפקודו התקין של הארגון בכלל , ולמנהלי המחסן והרכש בפרט. חוסר המלאי בחלפים חשובים עלול לגרום לנזקים מהותיים לחברה בגין השבתת מכונות הכרחיות בתהליך הייצור ומצד שני עודף מלאי, עלול לגרום להוצאות גבוהות בגין האחסון ואחזקת מלאי מיותר.
הדברים נכונים ביתר שאת כאשר מדובר בחלפים שעלותם גבוהה מאוד למכונות ואמצעי ייצור שהן חלק בלתי נפרד מתהליך העבודה התקינה במפעל. חלפים אלו מוחזקים במלאי החברה ונדרשים כל העת, אך הביקוש הינו לפרקים והחלפים אינם נכללים במדיניות אחזקה מתוכננת, אחזקה לפי הוראות היצרן, או אחזקה מונעת וצריכתם תהיה רק בעת תקלות שאינן ניתנות לחיזוי מראש.

כך שלהבדיל ממלאי רגיל, מלאי טכני אינו נשען על ביקוש סטנדרטי ותנודות שוק. לרוב יהיו אלה אירועים בלתי צפויים שיכתיבו את אופן הניהול (תקלות, אחזקה, אחזקה מונעת)
אירועים אלה מביאים אותנו למחשבה המוטעית שאין אפשרות לבסס תחזית על סמך היסטוריית השימוש במוצרים הטכניים. אך האם אפשר לנהל מלאי טכני בצורה חכמה ונכונה? האם ניתן להתייעל ולצמצם באמצעותו עלויות? בהחלט כן.

המונח המקצועי לביקוש שאינו קבוע וקשה לחיזוי מראש הוא ביקוש לסירוגין (Intermittent Demand). בהתאם למאפייניו פותחו מספר מודלים מיוחדים העוסקים בסוגיית החיזוי במצב שכזה. אחד המודלים המוצלחים לחיזוי התנהגות של מלאי טכני הוא מודל קרוסטון שמטרתו לטפל בניתוח היסטוריית הצריכה וקביעתן של רמת החידוש ורמת ההזמנה המתאימות ביותר.

שני מודלים לדוגמה, בהם עסקנו רבות לאחרונה:

קרוסטון והחלקה מעריכית (אקספוננציאלית):

שיטת קרוסטון (Croston) מטפלת בביקוש ארעי באמצעות יצירת ערכים אקראיים על סמך היסטוריית הצריכה. זו בעצם שיטה לחיזוי צריכה, כאשר היסטוריית הביקוש היא לסירוגין. בשיטה זו עוקבים בנפרד אחר גודל הניפוקים (סדרה אחת) ואחר הזמנים בין שני ניפוקים סמוכים (סדרה שניה). לאחר מכן מבצעים החלקה של שתי הסדרות בנפרד ומחשבים את ערך החיזוי באמצעות חלוקה של גודל הניפוק בזמן בין ניפוקים. החישוב מוביל במרבית המקרים לחיסכון כספי ניכר והשיטה פשוטה ליישום.

החלקה מעריכית (אקספוננציאלית) – כאשר ישנה קפיצה משמעותית בין ערכי המכירות בהיסטוריית הצריכה של מוצר, מומלץ לבדוק שיטה זו המשלבת בין המכירות בהווה, והתחזית אותה חזינו בעבר. מנהל הרכש המיישם שיטה זו אחראי למשקל הניתן למכירות ולעומתן למשקל הניתן להיסטוריית הצריכה. גם שיטת קרוסטון עושה שימוש בהחלקה, כך שמיומנות בשיטה זו תל מאוד על בחינת מודל קרוסטון.
הספרות העכשווית עוסקת רבות במודלים אלו ובפיתוחים רבים המתאימים לצרכי הארגונים הספציפיים על פי אפיונם ועל פי שרשרת האספקה הנדרשת. לימוד וניסוי בפועל של השיטות יכולים להוביל להתייעלות מהירה ולחיסכון כספי ניכר.

מחסן חלפים – המחסן החורג של העסקים

בעוד מחסנים המשרתים את לקוחות החברה מקבלים יחס הולם ושדרוגים על בסיס שוטף, מחסני חלפים לשימוש פנימי סובלים לרוב מהזנחה , בזבוז וחוסר סדר. תהא הסיבה אשר תהא, דבר אחד ברור – לא ניתן עסק משגשג כשתופעה כזו מתרחשת באין מפריע ממש בחצר האחורית.

מחסנים לוגיסטיים נחשבים במקרים רבים כמחסן מאתגר לטיפול.

מדוע זה קורה? משתי סיבות עיקריות:
הסיבה הראשונה היא שמדובר במחסן המשרת את הארגון עצמו ולא את לקוחותיו, ולכן הנטייה הכמעט טבעית שלנו היא להשקיע בו פחות תשומת לב. הסיבה השנייה היא שמדובר לרוב במחסן שמתנהג אחרת מהמחסן הרגיל שאנו מכירים.

במחסן לוגיסטי נוכל למצוא אלפי חלקים, חלקם מתנהגים בצורה דטרמיניסטית קבועה וחלקם נדרשים רק על פי דרישה נדרשים רק על פי דרישה בשל שבר או תקלה.

בקרב עסקים רבים קיימת תפיסה שגויה הגורסת שעיתוד מלאי של חלקים מהסוג השני קשים מאוד לחיזוי ולניהול. אך זו כאמור תפיסה שגויה, שכן יש כיום מודלים רבים המסוגלים לנהל תנועה לסירוגין וליצור עיתוד מלאי אמין ומדויק גם לחלקי אחזקת שבר.

יחד עם זאת, הרי ידוע שלא די במודלים חכמים בכדי להצליח וליישם את נושא עיתוד המלאי בפועל ובדיוק בגלל זה פיתחנו את תוכנת Pro Pack המסוגלת להטמיע את המודלים המתקדמים הללו בתפירה אישית לכל עסק ועסק, עם אפשרות לטפל באופן אוטומטי בזמן אמת ובדיוק רב בכל נושא עיתוד המלאי ובחלפים הנחשבים קשים לניבוי.

סידור המחסן הלוגיסטי בצורה חכמה

פעולה נוספת, טכנית וסיזיפית הרבה יותר מהטכנולוגיה של תוכנת עיתוד המלאי, הוא נושא סידור המחסן הלוגיסטי בצורה חכמה ונכונה. סידור נכון של מחסן המכיל אלפי מק"טים בעלי תכונות שונות זה מזה צריכה להיעשות על פי שיטת פארטו ובהתאם לחלוקה היררכית לפי פריטים מהירים / בינוניים / איטיים.
אז איך עושים זאת? איך מייעלים ומסדרים מחסן לוגיסטי בצורה נכונה והופכים אותו מפיל לבן לפנינה לוגיסטית?

ובכן… זה בדיוק מסוג השאלות שאנחנו אוהבים לענות עליהם פנים אל פנים. אנו מתמחים בתיווך של נכסים לעולם התעשייה ובפרט מבני תעשיה להשכרה במרכז ובדרום.
צרו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם בייעוץ, ליווי וניהול מהלך שכזה, על כל המשתמע ממנו.


הכותב הינו יועץ לוגיסטי ובעלים של חברת S.G. – ייעוץ, ניהול וביצוע לוגיסטי.

ליצירת קשר: 054-6748214, sglogis AT gmail.com

שתף את הכתבה:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

הלקוחות שלנו :

צריכים עזרה במציאת נדל"ן מסחרי?

השאירו לי פרטים ואעזור לכם למצוא את הנכס שאתם מחפשים.

​מאמרים באותו נושא

תוכן עניינים

ניווט מהיר לנכסים המובילים שלנו

מבחר ענק של מבני תעשייה מגרשים ומחסנים לוגיסטיים.
השאירו פרטים ונחזור אליכם