פיזור / אחסון מטענים במחסן PUT AWAY

WMS

תוכן עניינים

המאמר מאת: יצחק דנה

מאמר זה נכתב על ידי מנהל לוגיסטי, ויעסוק בפעילויות הלוגיסטיות בתחום אחסון המטענים במחסן.
מטרת מאמר זה, הינה לפרט את התהליכים הלוגיסטיים המתנהלים במחסן, לאחר גמר קבלת הסחורות וביצוע משימות פיזור / אחסון המטענים במחסן.
בואו נתחיל!

על מנת שכל מטען הנמצא בתנועה או באיתור אחסון במחסן להשכרה יזוהה באופן חד ערכי יש ליצור מטענים במערכת ה WMS ולסמנם בתגי מטען ספציפיים או גנריים. תג מטען נוצר בעת הקבלה והוא יודבק על המטען. ניתן לנהל מטענים עם מוצרים הומוגניים או מטענים מרובי מוצרים. רצוי לנהל מטענים הומוגניים.

תהליך פיזור / אחסון מטענים במחסן Put Away

בתהליך הפיזור / אחסון, משנעים את הסחורות על פי מטענים, למיקומי אחסון מוגדרים. בתהליך פיזור / אחסון ניתן לשלב מסופונים, טכנולוגיית הנחייה קולית או דו"חות מודפסים.
בשימוש WMS המערכת תחליט על מיקום האחסון על בסיס אסטרטגיית האחסון שהוגדרה על ידי מנהל המחסן. הפיזור ייתכן ויבוצע לחילופין על פי מיקומים שמבצעת המערכת או על פי החלטת המשתמש.
בשימוש ב WMS קיימת אפשרות שהמערכת תהפוך את כל הסחורה שהתקבלה באופן אוטומטי למצב של המתנה וזאת כדי למנוע מהמפעילים להזיז את הסחורה לפני בדיקה ואשור שחרורה לאחסון.

הפיזור באמצעות WMS מתבסס על תהליכים / אסטרטגיה לוגיסטית / עסקית של החברה המיושמים באמצעות אלוגריתם של פיזור / אחסון. תפקידו של מנהל המחסן הינו לקבוע ולנסח את האלוגריתם המתאים המאפשר אופטימיזציה של התהליכים על מנת להעצים את פעילות הליקוטים במחסן.

אנחנו מבחינים בין אלוגריתם סטטי שבו לא ניתן לשנות את התהליכים על ידי המשתמש או המערכת לבים אלוגריתם דינמי שלפיו בהתקיים תנאים מסוימים יתבצע הפיזור באופן שונה בהתאם לתנאי המקרה.

להלן דוגמאות לאלוגריתמים / אסטרטגיות אפשריים של פיזור ואחסון:

  • פיזור אל אזורים ותתי אזורים שונים – בהתאם למאפייני הפריטים (קירור, ניהול סטאטוס לפריט, רמות מלאי ועוד)
  • פיזור תוך כדי איזון בין מעברי אחסון באזור – אלוגריתם זה מפזר את המק"ט בין המעברים השונים בכל אזור כך שניתן ללקט כל מוצר ממספר מעברים בו זמנית.
  • פיזור אל המדף המתאים ביותר באזור ובתת אזור – האלוגריתם מכוון את המלאי למידוף במדף המתאים ביותר לאחסון תוך לקיחה בחשבון שקיימים על המדף מוצרים נוספים בגדלים שונים.
  • פיזור אל אחסון בצובר המתאים ביותר – אלוגריתם זה מחפש את המיקום המתאים ביותר לאחסון צבר של משטחים שהתקבלו, אם על פי כמות המשטחים או נפח סך כל המשטחים שהתקבלו באספקה.
  • פיזור אל מיקום אחסון אחרון (שבא אחרי המשטח הקודם) – מכוון את הפריט / משטח למיקום בעקבות המק"ט שאוחסן לפניו. התועלת היא שאפשר ליצור צובר של משטחים זהים בעלי אותם מאפיינים לפני שיאוחסן במיקום אחר.
  • פיזור אל מיקום הקרוב ביותר למיקום הליקוט – לקרב את המק"ט השמור לאחסון, למק"ט במיקום הליקוט (Pick Face).
  • אחסון במיקום ליקוט – אחסון המק"ט ישירות במיקום המיועד לליקוט המק"ט.
  • העדפת מיקומי אחסון – מכוון את המשתמש לאחסון במיקום מועדף למק"ט.

ניתן להגדיר את אלוגריתם הפיזור / אחסון עבור אתר ספציפי ולסדר כך שהביצוע יתקיים במידה והמאפיינים יהיו שווים לתנאי המאפיינים הבאים: מקור, קוד נעילה, זיהוי חומ"ס, קוד מכס, סוג משטח וכו'.

בנוסף ניתן לבחון האם זהו משטח מעורב (מק"טים שונים על משטח פיזי) או משטח חלקי (כמות קטנה מהכמות הסטנדרטית על משטח).

בעת ביצוע האלוקציה מתבצעות מספר בדיקות על מנת לוודא שהמיקום שנבחר מתאים.

להלן דוגמאות למספר בדיקות עיקריות:

  • בדיקת ממדים – המטען המאוחסן צריך להתאים בממדיו למיקום הפיזי שנבחר עבורו.
  • בדיקת משקל – משקל המטען אינו גדול מהמשקל המרבי המותר באיתור
  • בדיקת עירוב – האפשרות של עירוב מוצרים או מניעת עירוב מוצרים על גבי מטען או איתור.

לעיתים נדרש בתהליך הפיזור שימוש בכלים שונים על מנת להעביר את המוצר מאזור הקבלה / רמפה אל מיקום האחסון הסופי. לדוגמא: "ווספה" מעבירה את המוצר מאזור הרמפה אל אזור הביניים בו ממתינים המטענים להמשך פיזור, מלגזה משנעת את המוצרים אל עמדות Pick & Delivery האופייניים למחסנים להשכרה עם מלגזות צריח. מלגזת הצריח ממשיכה ולוקחת את הפריט מעמדת ה P&D ומאחסנת אותו במיקום האיתור שנבחר.

לסיכום – תהליכי הפיזור במחסן הם תהליכים עיקריים וחשובים המסייעים לנו לאחסן נכון את המוצרים אשר בהמשך נדרש לרענן או ללקט ולהפיץ אותם בצורה אופטימלית.


אודות כותב המאמר:
יצחק דנה הינו מנכ"ל חברת התכנון והייעוץ הלוגיסטית AGS
ניתן לפנות בשאלות לאיציק באמצעות הטלפון 052-3327541 או באמצעות אימייל ags AT ags.co.il

שתף את הכתבה:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

הלקוחות שלנו :

צריכים עזרה במציאת נדל"ן מסחרי?

השאירו לי פרטים ואעזור לכם למצוא את הנכס שאתם מחפשים.

​מאמרים באותו נושא

תוכן עניינים

ניווט מהיר לנכסים המובילים שלנו

מבחר ענק של מבני תעשייה מגרשים ומחסנים לוגיסטיים.
השאירו פרטים ונחזור אליכם